Pedagogische zaterdag


Met hoofd, hart en handen 

Het voelt als een eeuwigheid geleden. Vandaag mag ik als vanouds plaatsnemen in de schoolbanken, wat later blijkt allesbehalve als vanouds te zijn of te voelen. Ik laat het stralende zonnetje, tijdens onze heerlijke nazomer, voor wat het is en begeef me nieuwsgierig en leergierig in het ‘nieuwe’ schoolgebouw van Vrijeschool Parkstad. 

Zingend en swingend, onder begeleiding van de koordirigente, en daarbij een beetje giechelend, rol ik als ouder de eerste pedagogische zaterdag in. Een dag volledig voor ouders van Vrijeschoolleerlingen, waar we tijdens mini-lessen gaan ervaren hoe onze kinderen zich de lesstof eigen maken. Aangeboden en passend bij hun ontwikkelingsfase van dat moment, zoals Rudolf Steiner het heeft bedacht. 

Ik behoor tot de “oranje klas” waar mijn lesrooster begint met Frans. Ai, niet mijn favoriete vak. Zo opgelucht was ik toen ik dat kon laten vallen na 4 jaar Atheneum, totdat ik bleef zitten en alles nog een jaar mocht over doen. En afgaand op alle reacties rondom mij, ben ik niet de enige ouder die minder goede herinneringen heeft aan zijn eigen middelbareschooltijd. Echter, hier word ik aan de deur niet alleen begroet met een vriendelijke “Bonjour”, maar krijg ik ook een stevige handdruk van docent Kader. We vullen een carte d’identité in en leren tellen (en rekenen) in het Frans. Als ik trots grappend mijn eerste ervaringen en foto’s met mijn dochter deel, word ik direct door mijn puberdame terecht gewezen. “Wacht....zit jij nu op je telefoon tijdens de les??.....laat dat maar niet aan Kader zien....kun je hem inleveren en om 16.00 uur ophalen bij Carol.” Oeps...ik krijg het er warempel benauwd van en leg hem braaf weg. 

In de volgende klas krijgen we uitleg over het periode onderwijs, waarbij je 3 weken lang iedere dag de eerste twee uur met hetzelfde vak bezig bent en al het geleerde verzamelt in je eigen vormgegeven periodeschrift, waardoor je veel eerder de samenhang gaat zien en voelen.  

Voelen doen we als ouder absoluut bij de heren van wiskunde, waar we in tweetallen met o.a. een simpel touwtje alle geometrische figuren mogen ervaren en vanaf nu kijken we anders naar een vlieger in de lucht. Ook raken we geïnspireerd door een mooi verhaal over een zesjarige die door Willie Wonka snel leert rekenen met negatieve getallen. Verhalen vertellen is ook duidelijk een basisbegrip hier, want luisteren naar verhalen zorgt voor verbeeldingskracht en verbinding. En ze boeien me enorm.  

De kanjers van klas 10 voorzien ons tijdens de pauze, tegen een vrije gave voor hun eindweek, van een heerlijk hapje en drankje waarna we vol extra energie verder kunnen. 

Leraar Nederlands, Jaap, die vol overgave vertelt over prachtige gepimpte schriften, waarvoor hij met liefde zijn bed uitkomt. En over hoe graag hij de jeugd met mooie wereldse zaken in aanraking brengt, die ze zonder hem niet zouden hebben gezien. Hij leert ze de binnenwereld en de buitenwereld te beschrijven. Je gedachten en gevoelens kunnen verwoorden, is belangrijk om een verhaal te vertellen. 

Het belangrijkste dat hier telt is dat het kind zich goed voelt. Let je even niet op dan krijg je niet op je kop, maar ben je mogelijk een dromer. Ben je bang om voor de klas te staan? Dan wordt dat gerespecteerd of word je geholpen. En ook als jij je tekening nog niet wilt laten zien tijdens het reflecteren bij levensbeschouwing/filosofie is er ruimte en begrip. Wanneer jij er klaar voor bent, in je eigen tempo. Dit onderwijs gun je toch ieder kind! 

Tot slot vallen we bij de Engelse les niet in slaap tijdens Hamlet of Shakespeare, maar maken we kennis met black-out poetry (supergaaf!) en durven we Engels te spreken middels het ‘Marvelous to Meet You game’. En hoe mooi, iedere les van docent Bianca wordt afgesloten met een zogenaamde ‘filler’, waar je een goed gevoel van krijgt voordat je naar buiten gaat. Want dat is belangrijk hier. 

En met een goed gevoel en bakken energie sluit ik als ouder mijn eerste lesdag hier af. Wederom werd ik bevestigd in mijn dochters juiste keuze voor deze school en ga ik vol vertrouwen met onze tweede naar de open dag in januari 2019! 

Giny van Loon, ouder.

Ouders in de klas aan het werk.

Pauze in het zonnetje.

Dank aan de leerlingen van klas 10 en het college voor hun inbreng.

Bekijk ook eens